تابلو معرق چوب

یکی از هنرهای دستی ایران که منحصر به فرد و زیبا می‌باشد، معرق‌ کاری است. هنرمند با خلاقیت و هنری که دارد تکه‌های چوب را کنار هم قرار می‌دهد و تابلو معرق چوب را خلق می‌کند. معرق کاری در شهرهای مختلف ایران همچون اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد و اساتید مختلفی در حوزه طراحی و اجرای آثار چوبی فعالیت می‌کنند. در تابلو معرق چوب و معرق کاری از عناصر طبیعی استفاده می‌شود و هنرمند آثار هنری بدیعی ایجاد می‌کند.
چنانچه معرق کاری با هنرهای دیگر ترکیب شود، به ارزش اثر افزوده می‌شود. هنرمند برای خلق تابلو معرق چوب از چوب‌های مخصوصی استفاده می‌کند که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از: آبنوس، گلابی، توت و سنجد. هر یک از این چوب‌ها رنگ و بافت منحصر به فردی دارند که زیبایی خاصی به اثر هنری می‌بخشند. استاد معرق کار، با توجه به نوع طرح و خلاقیتی که دارد از رنگ و بافت چوب‌های مختلف استفاده می‌کند. معرق کاری از گذشته تاکنون جایگاه ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون داشته و زینت بخش منازل و اماکن مختلف بوده است.
تابلو معرق چوب از لوازم شیک تزئینی است که برای زیبایی دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.استفاده از طرح‌های مختلف تابلو معرق چوب جلوه‌ی بصری زیبایی به فضا می‌دهد. معرق کاری یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های صنایع دستی ایران است که نسبت به سایر رشته‌های هنری قدمت بیشتری دارد. تابلو معرق چوب به عنوان یک اثر هنری ارزشمند در کشور ما شناخته شده است و قدمت آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد.
چوب در گونه‌های زیادی وجود دارد و شناخت ویژگی‌های فردی هر چوب برای خلق تابلو معرق چوب بسیار مهم است. هر چوب دارای ویژگی‌های مختلف در بافت و رنگ است که چگونگی واکنش به معرق کاری را نشان می‌دهد. منبت کاری چوب می‌تواند یک سرگرمی فوق‌العاده با ارزش و مثبت باشد و در نهایت به یک حرفه‌ی هنری تبدیل شود. تابلو معرق چوب از قدیمی‌ترین صنایع دستی در کشوراست و هم از لحاظ کاربردی و هم از نظر هنری بسیار ارزش دارد. نوع چوبی که برای خلق تابلو معرق چوب انتخاب می‌شود بر روی کیفیت و نتیجه نهایی اثر به شدت تاثیر می‌گذارد.

تابلو معرق چوب
تابلو معرق چوب