معرق مشبک چوب

معرق مشبک چوب یکی از زیر شاخه‌های معرق‌کاری است و زیبایی آن از گذشته تاکنون زبانزد عام و خاص بوده است. معرق مشبک چوب در گذشته و برای زیبایی درب و پنجره‌های قدیمی بسیار کاربرد داشت و در دوران صفویه به اوج خود رسید. هنرمند برای خلق معرق مشبک چوب باید شناخت کاملی از انواع چوب‌ها، بافت‌های آن و رنگ‌بندی مختلف چوب داشت باشد. همچنین لازم است به انواع طرح‌های معرق مشبک چوب تسلط داشته باشند. پس از آن نحوه‌ی استفاده از ابزار مشبک‌کاری اهمیت بالایی دارد.
هیچ چیز جالب‌تر از تکه کردن چوب و ساخت اثری هنری جذاب از قطعات چوب نیست. هنگامی که قطعات چوب طبق الگو و طرح با استفاده از برخی ابزا‌رهای ویژه از سطح چوب جدا می‌شوند، این فرایند تراشه نام دارد. می‌توانید با چاقو یا سایر ابزارهای کنده‌کاری چوب به روشی خاص این کار را انجام دهید. هنرمند با تکنیک‌های مختلف معرق مشبک چوب را خلق می‌کند.
ابزار با کیفیت برای خلق معرق مشبک چوب ضروری است، داشتن ابزار به شما کمک می‌کند تجربه بهتری در این زمینه داشته باشید. ابزارهایی تراش که از بین رفته‌اند به سنگ زنی نیاز دارند. سطح چوب و لایه‌های داخلی آن به با کمک ابزارهای مخصوص معرق مشبک چوب برش داده می‌شوند. چاقوها ابزار اصلی برای خلق معرق مشبک چوب هستند که بدون آن‌ها هنرمند نمی‌تواند کار خود را ادامه دهید. تیغه‌های تیز چاقوها کمک می‌کند تا برش‌های دلخواه بر روی سطح چوبی ایجاد شود. چاقو با تیغه‌های لبه مستقیم ساخته می‌شوند.

معرق مشبک چوب